We communiceren erg veel en vaak. We beschikken over allerlei communicatiemiddelen en toch lukt het niet altijd om de juiste boodschap over te brengen of te ontvangen. Hoe komt het toch dat communicatie zo moeizaam verloopt terwijl we de beste bedoelingen hebben? Hoe brengen we onze boodschap het best over aan iemand anders? Wat zijn de valkuilen? In een tijd waarin mensen steeds meer op zichzelf gericht zijn, is communicatie belangrijker dan ooit.

De juiste boodschap brengen is niet eenvoudig

Bij VC Groot Dilbeek zijn we ons bewust dat communiceren of moeten we zeggen “de juiste boodschap brengen” niet eenvoudig is. Daarom organiseert de denkcel opleidingen jaarlijks een vormingsmoment voor zijn opleiders. De presentatie van de vorming kan je hier vinden.

Een woordje uitleg

Communicatie is eigenlijk gewoon het contact dat we met elkaar hebben. Het is de interactie tussen mensen. We willen een boodschap overbrengen aan een ontvanger. De bedoeling is dat de boodschap zo goed mogelijk wordt overgebracht zodat de ander begrijpt wat we willen zeggen. Communiceren doen we schriftelijk of mondeling maar ook door onze lichaamstaal brengen we een boodschap over.

Vormingsmoment

Tijdens het vormingsmoment staan we stil bij de stelling: “je kan niet niet communiceren“. Waarom zeggen we dat? Communicatie is niet alleen praten. Alles wat we doen en laten, denken en voelen, heeft te maken met communicatie. Communicatie omvat alle mogelijkheden waardoor mensen onderling informatie uitwisselen zoals spreken, het maken van gebaren, een bepaalde manier van kijken, de intonatie van de stem,… kortom communicatie is elk gedrag van een persoon dat iemand informatie geeft.

Daarom zeggen we dan ook: “je kan niet niet communiceren”.
Bv. Wegwerpgebaar richting scheidsrechter. We communiceren op dat moment met de scheidsrechter dat we niet akkoord gaan met zijn/haar beslissing. Opgelet! Een wegwerpgebaar naar een scheidsrechter geeft een negatief rapport (zie presentatie).

Wat willen we bereiken met deze vorming?

  • samenwerking bevorderen
  • dienstverlening verbeteren/professionaliseren
  • informeren en laten nadenken over het begrip ‘communiceren’
  • laten ontdekken dat communiceren een wetenschap is
Snel even mailen? Niet voor deze zaken.
 
E-mails en andere digitale communicatiefora zijn niet meer weg te denken vandaag de dag.  Het aantal mailtjes dat je op een dag stuurt, is niet meer op één hand te tellen. Toch zijn niet alle e-mails of andere digitale berichten (FB-discussies, whats app, messenger,…) onschuldig. 
 
De volgende zaken kaart je beter aan in een persoonlijk gesprek :
-prestaties
-ongevraagd advies
-privé leven/persoonlijke belangen
-kritiek
-gevoelige onderwerpen
 
De denkcel opleidingen heeft een E-opleiding georganiseerd waarmee we onze leden en medewerkers sensibiliseren over het gebruik van digitale communicatiemiddelen.
Klik hier om de presentatie te bekijken.

Onze Sponsors

  • Teamswear
  • Thesora
  • Stadium
  • Averbo
  • Carrosserie Vannerum

Volg ons op Facebook